Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av orddrottningen - 23 augusti 2013 18:21

Har du någonsin gått på gatan och tittat på en tjej eller kille och tänkt:

"Tänk om hen har bulimi?"

Man slänger en blick på personen och drar slutsatsen att hen är smalare/ser ut att träna mer än dig själv.

Du blir sedan sur på dig själv för att du håller på så och säger åt sig själv att man inte ska jämföra sig med andra eller ens tänka på om hen har några stora hemligheter.

Har det hänt dig någon gång?

Har du slutat?


Just för att ingen läser det här kan jag säkert skriva att jag inte berättat det här för någon annan än en annan vän.

Känner du dig speciell nu?

Det borde du.

Man borde känna sig speciell när man får en hemlighet i sin ägo, vare sig hur stor eller liten den här.

Men eftersom det här skrivs på internet kanske det inte är en hemlighet?

Jo, det är det.

För du vet inte vems hemlighet det är.

Ingen vet vem just JAG, hemlighetens ägare, är så därför behålls det som en hemlighet trots att flera personer läser det.

Och trots att det står utblottat på internet så är det fortfarande en hemlighet.

Krångligt, va?

Egentligen inte.

För att det inte längre ska räknas som en hemlighet måste man veta vem ägaren är, annars är ju det hela meninglöst, eller hur?

Då kan man inte blotta det för andra personer och göra den till en avslöjad hemlighet.

Det blir en hemlighet utan värde.

Och nu har vi kommit in på ett mycket krångligt spår så man får hoppas att ni hänger med, eller hur?

Om hemligheten inte längre har något värde eller att det inte finns några skäl att veta om den

är det då en hemlighet?

Hemligheter är ofta pinsamma situationer eller tankar eller privata känslor, och i det här fallet är hemligheten en pinsam/dålig tanke som jag skäms för.

Och grejen med att man håller det som en hemlighet är för att ingen ska få veta.

Så att ingen kan reta en/påminna en om det.

Men eftersom ni inte vet vem jag är så kan ni ju inte blotta det för världen och påminna mig om den eftersom ni inte vet vem jag är.

Eller, ni kan blotta det men ni får aldrig veta om det är jag ni säger det till.

Så eftersom den "inte går att blotta" är det då en hemlighet?

Grejen med hemligheter är ju som sagt att ingen ska få veta om den här händelsen/tanken, men om den "tappar sitt värde" är det då en hemlighet?

Nej, det borde det inte vara eftersom den då har tappat kärnan, den har tappat betydelse.

Så svaret är om man följer mina vägar funderingar: Nej, det är ingen hemlighet.


Men vad är det då?

Vad kallar man det?

Det är en bra fråga.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du nånsin fallit för grupptryck?
 Ja.
 Nej.
 Jag har aldrig upplevt grupptryck.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards